логин:    пароль: Регистрация
Вы здесь:
  
Водний світ Ксенія ПОРТНА - «Контракти» №28 Липень 2006р.

Через тридцять років акції виробників води зростуть у ціні в 20 разів


Бізнес на далеку перспективу

У 2006 році українці вип’ють мінеральної води на $400 млн — на 20% більше, ніж торік. «Ринок мінвод — один з найдинамічніших ринків з темпами зростання 18-20%. Цього року така тенденція збережеться. Протягом 2 років ринок мінеральних вод наздожене за обсягами ринок безалкогольних напоїв (приблизно 1,7 млрд л. — Прим. Контрактів)», — прогнозує Павло Шевчук, начальник відділу маркетингу ринку напоїв ЗАТ «Оболонь». Конкуренти загалом з ним згодні.

На великий потенціал українського ринку мінвод уже звернули увагу далекоглядні іноземці. Аналітики великих інвесткомпаній прогнозують, що років через тридцять з виснаженням світових запасів питної води акції компаній, які розливають Н2О, зростуть у ціні щонайменше у 20 разів. Уже сьогодні на українському ринку працюють Coca-Cola і Georgian Glass & Mineral Water. Чекають на прихід компанії PepsiCo з ТМ Aqua Minerale (займає близько 14,4% російського ринку мінвод) і Nestle Waters з ТМ «Святе джерело», Vittel, San Pellegrino — 6,5% ринку Росії.

Готуючись до експансії іноземців, вітчизняні виробники об’єднуються. Першими консолідували активи ЗАТ «Індустріальні та дистрибуційні системи» (ІДС), ВАТ «Нова», Миргородський завод мінеральних вод і Моршинський завод мінеральних вод «Оскар». Наприкінці 2004 року компанії утворили об’єднану компанію IDS Group, яка згодом увійшла до міжнародного холдинга GG&MW/IDS. В результаті об’єднання IDS Group трохи більш ніж за рік відвоювала понад 23% ринку мінеральної води. У 2003 році частка підприємств, які утворили холдинг, за даними Держкомстату, не перевищувала 17,9%. Додавши до своїх асортиментів торік грузинську «Боржомі», IDS до 2007 року планує завоювати щонайменше 30% ринку.

Основні гравці

На ринку працюють понад 250 компаній, з яких приблизно 20 вважаються великими. Решта — переважно невеликі фірми, що працюють здебільшого у весняно-літній сезон. За даними дослідної компанії AC Nielsen Ukraine, на трійку найбільших виробників — IDS Group (ТМ «Миргородська», «Старий Миргород», «Моршинська», «Боржомі», «Аляска», «Сорочинська»), Coca-Cola (ТМ «БонАква») і «Ерлан» (ТМ «Біола Знаменівська») — у 2005 році припадало майже 34% ринку. Роком раніше — 30,3%. Цікаво, що у версії ЗАТ «Оболонь» трійка лідерів виглядає інакше: IDS Group, Coca-Cola і власне Оболонь з 31% контрольованого ринку.

«Великі виробники нарощують потужності, посуваючи з ринку дрібних сезонних виробників. Основні інвестиції йдуть на запуск нових потужностей», — констатує Павло Шевчук. У 2005 році Оболонь збільшила виробництво мінеральних вод на 18,4%. А цього року компанія розширила водні асортименти за рахунок ТМ «Прозора» (розливається в Тернопільській області). З жовтня на Моршинському заводі мінеральних вод «Оскар» ведеться будівництво нового цеху з 2 лініями з розливу води, з газом і без. Будівництво перебуває на завершальному етапі. На Миргородському заводі мінеральних вод закінчують монтаж лінії потужністю 24 тис. пляшок на годину.

Рентабельність і ціни

Холодна весна і дощовий червень, схоже, особливо не збентежили великих виробників. «Прохолодна погода, звісно, впливає на ринок. Однак основними каталізаторами є зростання ВВП і доходів населення, — пояснює керівник відділу стратегічного планування й маркетингових досліджень IDS Group Наталія Матусевич. — Прохолодний сезон вплине насамперед на дрібних регіональних виробників, які активні саме в сезон. У великих виробників зростання продажу стабільне».

Утім, експерти не заперечують: темпи зростання ринку цього року сповільняться — з 24% торік до 21%. У 2005-му українці випили понад 1,2 млрд л мінералки — на $337 млн.

Рентабельність бізнесу на воді сьогодні становить близько 15%, стверджує Олексій Денисенко, президент ТОВ «Аква-Еко-Плюс» (ТМ «Трускавецька», «Чистий ключ», «Малятко»). Денисенко вважає, що це межа. Зростає собівартість виробництва, здебільшого через подорожчання упаковки. Однак підвищувати ціни виробники не ризикують. «Ми не можемо нескінченно піднімати ціни, — пояснює Олексій Денисенко. — Уже сьогодні мінералка коштує майже на рівні пива. Якщо підвищувати вартість води й надалі, ми втратимо значну частину споживачів». За даними AC Nielsen Ukraine, у 2004 році літр води в середньому коштував 1,27 грн, у 2005-му — на 10 копійок більше — 1,37 грн.

Уподобання споживачів

Українці воліють пити газовані води. Торік їхня частка в продажу становила 85%. За даними AC Nielsen Ukraine, лідер цього сегмента «Миргородська» (IDS Group) з 9% майже вдвічі випереджає найближчих конкурентів — «БонАкву» (Coca-Cola) і «Біолу Знаменівську» («Ерлан») — відповідно 5,7 і 5,6%.

У сегменті негазованих вод 23,1% припадає на «Моршинську» (IDS Group). Добре продаються «Старий Миргород» (IDS Group, 17,1%) і кока-колівська «БонАква» (14,3%).

Останніми роками неухильно зростає попит на негазовану воду, яку самі виробники часто називають бутильованою. «Знадобилося кілька років, щоб змінити ставлення українців до води без газу, — розповідає генеральний директор IDS Group Микола Кмить. — Газована вода все ще є основним сегментом на ринку, однак частка тихих вод щороку зростає в середньому на 3%».

Ще одна тенденція ринку — збільшення попиту на дорогу воду — від 2,5 грн за 1,5 л. Тільки в сегменті газованих вод, за даними AC Nielsen Ukraine, частка преміум-вод збільшилася з 27,7% у 2004-му до 35,6% торік.

Тенденції та прогнози

Виробники очікують появи нових великих гравців і переділу ринку. Раніше багато говорили про об’єднання всіх виробників Трускавецької води, але оборудка досі не відбулася. Сьогодні Трускавецьку виробляють кілька компаній — ТОВ «Аква-Еко-Плюс», ЗАТ «Т. С. Б.», ТОВ «Акваріус» та ін. Можливо, між власниками виникли розбіжності щодо права власності на ТМ «Трускавецька» (див. «Війни за ТМ»).

Збільшуватиметься споживання питної бутильованої води. Цього року обсяг продажу тихих вод зросте до 19%, а наступного — до 23%. «Швидше розвиватиметься сегмент природних питних вод. Люди починають усвідомлювати, що лікувальні або лікувально-столові води не призначені для щоденного споживання», — пояснює Павло Шевчук.

Наступний етап розвитку ринку — виробництво мінеральних вод зі смаковими добавками, тонізуючими наповнювачами тощо. На думку операторів ринку, цей напрям вони почнуть розвивати, швидше за все, не раніше ніж у 2010 році, коли ринок буде більш-менш насичений. Тобто коли річне споживання мінвод на душу населення збільшиться хоча б до 50-60 л. Зараз українці за рік випивають приблизно 26 л, у 2004-му цей показник становив 21 л, у 2003-му — 17,6 л. До європейських стандартів споживання води нам ще далеко — щороку європеєць вливає в себе у середньому 130-150 л.

Імпорт заради престижу

13 млн літрів (близько $6 млн) імпортної мінералки продається переважно в мережах супермаркетів і сегменті HoReCa. Розширюючи свій асортимент за рахунок мінеральної води престижних марок, власники ресторанів, готелів і супермаркетів намагаються підвищити престижність свого закладу.

Поступово зростають обсяги українського експорту. Наприклад, якщо Миргородський завод мінеральних вод з вироблених торік 163,3 млн літрів бутильованої води вивіз 2,2 млн л, то тільки за чотири місяці 2006-го — більш ніж 2 млн л. Порівняно з аналогічним періодом минулого року експорт збільшився у сім разів. Проте більшість виробників наразі обмежуються вітчизняним ринком. Приміром, Оболонь взагалі не експортує свою воду. «Ми поки що не задовольнили попит на Оболонську на внутрішньому ринку», — пояснили Контрактам у компанії.

Війни за ТМ

Протягом останніх 2-3 років почастішали судові розгляди з приводу прав на торгові марки мінеральної води, що свідчить про загострення конкуренції на ринку. У 2004 році Миргородський завод мінеральних вод подав позов на Миргородський завод продтоварів «Калинка» (виробляє мінеральну воду «Миргородська № 2»). Позивач звинувачував завод продтоварів у незаконному використанні торгового знака «Миргородська». Справа, що пройшла три судові інстанції, повернулася на повторний розгляд і зараз перебуває на експертизі в Господарському суді Києва.

Своєю чергою, підприємство «Калинка» торік подало позов до Полтавського обласного господарського суду з вимогою визнати недійсними свідоцтва на надання Миргородському заводу мінеральних вод усіх прав на словесні позначення «Миргородська» і Myrgorodska. На думку позивачів, ці найменування вказують на походження товару і можуть відноситися до всіх вод, що видобуваються з Миргородського родовища мінвод. Проте справу залишено без розгляду, оскільки позивач кілька разів не з’явився до суду.

Назріває ще один «марочний» конфлікт. Як розповів Контрактам президент ТОВ «Аква-Еко-Плюс» Олексій Денисенко, компанія має намір через суд вирішити питання правомірності використання

ТМ «Трускавецька» іншими підприємствами. За його словами, в Трускавці воду видобувають тільки три компанії — «Аква-Еко-Плюс»,

«Т. С. Б.» і «Акваріус». Решта виробників Трускавецької (їх близько п’яти), на думку Денисенка, не мають законного права використовувати цю назву.

Вы здесь:
вверх