логин:    пароль: Регистрация
Вы здесь:
  
Ефект відсутності Тетяна ОВІННІКОВА, Ксенія ПОРТНА - «Контракти» №27 Липень 2008р.

киноЛише за 5 років іноземці мають намір побудувати в Україні близько 20 мультиплексів на більш ніж 100 кінозалів, здивувати тривимірним кіно і збільшити оборот українського кінопрокату з $62 млн до $350 млн


Наприкінці липня кияни та гості столиці зможуть відвідати концерт легендарної групи U2. Щоправда, у незвичайному для музичних акцій форматі. Півторагодинний виступ U2 на підтримку альбому How to Dismantle an Atomic Bomb демонструватимуть у першому в Україні 3D-кінотеатрі канадської корпорації IMAX, який 31 липня відкриється у київському торговельно-розважальному центрі «Блокбастер». Власники кінотеатру обіцяють усім відвідувачам ефект присутності — живе спілкування з Боно та його компанією забезпечать шестиканальний звук, екран заввишки із семиповерховий будинок (18 х 24 м) та стереозображення.

Третій вимір

Щороку у світі відбувається близько десяти прем’єр фільмів у 3D-форматі. Серед запланованих на 2009-й — науково-фантастичний фільм Джеймса Камерона «Аватар» із бюджетом $200 млн, анімаційні фільми «Монстри проти Чужих» від DreamWorks Animation, «Вгору» від Pixar Animation. Кіностудії створюють дедалі більше тривимірних фільмів. Голова корпорації DreamWorks Animation Джеффрі Каценберг взагалі заявив, що в найближчому майбутньому його студія зніматиме всі стрічки у 3D-форматі. Схожі плани озвучило й керівництво Pixar.

3D-кино

Така стратегія кіновиробників є закономірною. Відвідуваність звичайних 2D-кінозалів у Європі знижується. За даними Європейської аудіовізуальної обсерваторії, у 2007-му було продано 919 млн квитків — на 1,3% менше, ніж роком раніше. Навіть у Росії, де кіноринок тільки-но почав набирати обертів, в останні роки темпи зростання відвідуваності кінотеатрів сповільнилися: у 2006-му порівняно з 2005-м кількість проданих квитків збільшилася на 13%, у 2007-му — тільки на 6%. У 2008-му, за прогнозами російських аналітиків, квитків продадуть стільки само, як торік.

При цьому кожен із російських 3D-кінозалів IMAX приносить на порядок більше, ніж традиційний, — близько $3 млн на рік проти $300 тис. У 2005-му 3D-покази забезпечили 40% загальноросійських зборів від прокату «Полярного експреса».

Кіномережа Мережеві кінотеатри збільшують ринкову частку
Кіномережа
Натисніть, щоб збільшити

«З кожним днем удосконалюються системи домашніх кінотеатрів, то навіщо людям ходити в кінотеатри?» — пояснює тенденцію Джон Ландау, продюсер фільмів «Люба, я зменшив дітей», «Титанік», «Соляріс» та ін. На його думку, технології 3D — це один зі способів змусити людей відвідувати кінозали. «Голівуд повинен знімати більше цифрових тривимірних картин, щоб повернути людей у кінотеатри», — погоджується з ним режисер Джеймс Камерон (фільми «Термінатор», «Чужі», «Правдива брехня», «Титанік»).

Поки що у 3D-форматі знімають переважно невеликі документальні стрічки на 20-50 хв. Надто дорогий процес — $75-125 тис. за хвилину залежно від складності сцен. До того ж показувати тривимірне кіно практично ніде — у світі працює лише близько тисячі 3D-кінотеатрів.

Ми самі не місцеві

З початку 2008 року, з уведенням обов’язкової україномовної адаптації іноземних фільмів, касові збори вітчизняних кінотеатрів знизилися на третину. Але експерти називають це тимчасовим явищем — російськомовні українці звикнуть до дубляжу державною мовою, поліпшиться якість дублювання. На відміну від Європи та США в Україні відвідуваність кінотеатрів усе ще збільшується — на 10-20% щороку. Збори зростають щороку на 30-40%. У 2007-му, за даними компанії «КіноСвіт», було продано майже 16 млн квитків — на 17% більше, ніж роком раніше. На 100 тис. українців припадає 0,5 діючих кінозалів — у Росії цей показник удвічі вищий, у Європі — в 10-11 разів. Не дивно, що Україною цікавиться закордонний кінопрокатний бізнес. У 2007-му про експансію на наш ринок оголосила ізраїльська компанія Cinema City International — найбільший оператор мультиплексів у Центральній, Східній Європі та Ізраїлі. Про схожі плани заявила й польська медіагрупа ITI, що володіє на батьківщині найбільшою мережею кінотеатрів Multikino. «Ми рішуче налаштовані прийти в Україну, тому що цей ринок розвивається чи не найдинамічніше у Центральній та Східній Європі, — підтвердила Контрактам Йоанна Дубравська з ITI. — Зараз розробляється стратегія нашої експансії». Російська кінокомпанія «Кронверк» уже має українське представництво. Вона планує вкласти близько $15 млн у відкриття 22 залів у Києві та Харкові. Інша російська мережа «Пять Звезд» збирається цього року почати покази в 10-зальному мультиплексі у Києві й 7-зальному в Запоріжжі. У 2009-му щонайменше три кінокомплекси планує відкрити в Україні медіахолдинг «Проф-Медиа», власник мережі «Синема Парк».

Приємне з корисним Усе більше кінотеатрів відкривають у ТРЦ
кінотеатри у ТРЦ

Передусім іноземці мають мету застовпити нішу на майбутнє. Зараз щорічна каса українських кінотеатрів становить лише $62 млн, тоді як, наприклад, у Росії — $500 млн. Але у вітчизняного ринку великий запас міцності: експерти прогнозують, що через п’ять років оборот кінопрокату в Україні сягне $250-350 млн.

Маючи надійне фінансове джерело, закордонні компанії займають об’єкти під кінотеатри, не замислюючись про швидкий заробіток. «Українські оператори кінотеатральних мереж розвиваються завдяки реінвестуванню своїх доходів, — коментує гендиректор мережі кінотеатрів «Кіносистема» Олексій Наслєдніков. — Іноземні компанії є частиною великих фінансових холдингів. Їхнє головне завдання — капіталізація та обслуговування грошової маси. Миттєвий прибуток на другому плані. Вони заходять, беруть площу в оренду, купують права власності, відкривають кінотеатри з прицілом на майбутнє».


Утім, іноземці можуть відкласти вихід на український кіноринок. Причина — несвоєчасна здача в експлуатацію торговельно-розважальних центрів, з якими закордонні кіномережі вже уклали угоди про оренду площі під кінотеатри. «Перенесення термінів уведення ТРЦ в експлуатацію — звичне явище для українського ринку. У визначений термін не відкривається до 90% об’єктів», — констатує Наталія Меченкова з Української Торгової Гільдії. В умовах дорогих ресурсів та їхнього дефіциту (наслідок світової фінансової кризи) закінчення будівництва ТРЦ взагалі може затягтися на рік-два. До кінця 2008-го мають відкритися кінотеатри в тернопільському ТРЦ «Подоляни», сімферопольському «ФМ», харківському «Каравані», чернівецькому «Боянівка». «До відкриття заявлено багато об’єктів, але вже зараз очевидно, що вони не почнуть роботу в обумовлений час», — зазначає директор компанії «КіноСвіт» Сергій Стронов.

Іди й дивися
кінотеатри

Проте іноземні мережі готові чекати. Орендувати нову площу, обладнавши її своєю технікою, вигідніше, ніж будувати кінотеатр з нуля або реконструювати старе приміщення: тризальний кінокомплекс у торговельному центрі коштує $350-500 тис., а в модернізацію старого кінотеатру потрібно вкласти від $0,6 млн до $1,2 млн. Не дивно, що частка кінотеатрів, розташованих в українських торговельних об’єктах, зросла з 3,53% у 2004-му до 12,4% у 2007-му.

Один у полі не воїн

В Україні працює понад 270 кінотеатрів. Майже половина з них — старі реконструйовані будівлі щонайбільше на три зали. Ринкова частка таких кінокомплексів зменшуватиметься й надалі — невеликі кінотеатри не витримають конкуренції з мультиплексами. Переваги мультизальників — більша кількість сеансів і можливість надання додаткових послуг: бар, більярд, боулінг, дискотека тощо. Зараз на додпослуги припадає 40-60% доходів мультиплексу.

На думку експертів, мережі мультизальників можуть частково витіснити з ринку навіть найбільшу українську мережу «Кінопалац», кінотеатри якої (максимум на два зали) розташовані в реконструйованих старих будівлях. «На львівський ринок планує вийти польська мережа Multikino з 8-зальним кінокомплексом (у місті діють кілька Кінопалаців. — Прим. Контрактів). З її приходом відвідуваність місцевих кінотеатрів може істотно знизитися, особливо якщо полякам вдасться розташувати об’єкт у людному місці, — кожен львівський кіноман обов’язково відвідає перший у місті мультиплекс хоча б кілька разів. Поляки однозначно переманять частину глядачів», — упевнений Сергій Стронов.


Натисніть, щоб збільшити

Утім, Богдан Батрух, керівник B&H Film Distribution (власник мережі кінотеатрів «Кінопалац»), заявляє, що його компанія готова до конкуренції з іноземцями: «Ми не боїмося іноземних мереж. Наша компанія володіє приміщеннями під кінотеатри, і це дає змогу не потрапляти під фінансові ризики. До того ж B&H займається дистрибуцією фільмів, а незабаром почне самостійно робити дубляж. Суміжний бізнес дозволяє зберігати баланс — ми можемо заощаджувати на одному й заробляти на іншому».

Кіно й українці
кінопрокат

На локальних ринках мультиплекси вже витісняють кінотеатри на один зал. У Дніпропетровську після відкриття ТРЦ «Міст» із 5-зальним мультиплексом два місцеві невеликі кінотеатри припинили покази. В Одесі відразу після відкриття 7-зальника «Сінема Сіті» було перепродано кінотеатр «Зоряний» — попередній власник вважав недоцільним його утримувати. З 2004-го по 2007-й частка одиночних (немережевих) кінотеатрів в Україні зменшилася з 54 до 42%. «За 2007 рік у країні відкрили 19 нових кінозалів — стільки само старих реконструйованих закрили, — розповідає Сергій Стронов. — І в найближчі роки ця тенденція збережеться».

Утім, шанси залишитися на плаву мають багато й одиночних кінотеатрів. Наприклад, київський «Жовтень», зробивши ставку на арт-хаусне кіно, знайшов свою нішу та постійних глядачів.

3D-кино

Натисніть, щоб збільшити

Джерело: портал movie-info.com

Вы здесь:
вверх